Definisi JSU ( Jadual Spesifikasi Ujian)
Ia menghuraikan aspek-aspek pencapaian yang hendak diukur serta
memberikan panduan untuk mendapatkan satu sampel item-item soalan.
Kepentingan JSU
·
Dapat mengelakkan ujian yang
dibina secara sembarangan dan dapat dilakukan secara terancang dan rapi.
·
Dalam JSU, bilangan soalan bagi
sesuatu tajuk diberi berdasarkan pentingnya tajuk atau objektif pelajaran
·
Akan menjamin kesahan dan
kebolehpercayaan ujian
·
Membolehkan ujian yang sama dibina
oleh orang lain.
·
Dapat menstabilkan taraf dan aras
kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
·
Perbandingan dapat dibuat di
antara satu ujian dengan ujian yang lain
JSU mengandungi maklumat tentang:
·
Bentuk dan panjangnya ujian
·
Aras kesukaran dan juga aras
kemahiran yang diuji
·
JSU yang dirancang dengan baik
akan menolong dalam penentuan kesahan dan kebolehpercayaan ujian itu.
·
Pembahagian soalan untuk tiap-tiap
unit kandungan mesti sama dengan penegasan yang diberi dalam pengajaran.
·
Kepentingan aras mesti bersesuaian
dengan kebolehan murid-murid yang akan diuji.
·
Terdapat dua jenis soalan yang
boleh digunakan iaitu soalan objektif dan soalan subjektif.
·
Penggubal soalan mesti menentukan
jumlah soalan untuk ujian itu.
·
Masa mestilah cukup supaya 80% daripada
murid-murid dapat menjawab soalan.
Langkah-langkah Penyedian JSU
(Jadual Spesifikasi Ujian)
Langkah pertama
1. Menyenaraikan tajuk-tajuk yang
hendak diuji
2. Mengira jumlah masa bagi setiap
tajuk yang diajar.
Langkah dua
1. Menentukan soalan yang ingin
dibina. Contohnya; soalan subjektif atau soalan objektif (bergantung kepada
format)
2. Meletakkan jumlah soalan bagi
setiap topik.
Langkah tiga
1. Menentukan aras kesukaran
2. Menentukan model aras kesukaran
model (JSU)
3. Lazimnya JSU mengamalkan
Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom.
Langkah empat
1. Memastikan jenis ujian yang
akan/ hendak diuji.
2. Jenis soalan yang boleh
digunakan; ujian objektif, ujian esei, dan lain-lain. (bergantung kepada
format)
Langkah Lima
1. Menentukan bilangan soalan bagi
setiap komponen
2. Penentuan aras kesukaran soalan
( soalan mudah kepada soalan susah)
3. Menetapkan pemarkahan.
Langkah enam
1. Menyatakan matapelajaran
2. Tingkatan atau kelas
3. Susunan nombor soalan mengikut tajuk.
Contoh Jadual Spesifikasi Ujian UPSR
Soalan Peperiksaan Pertengahan
Tahun
Bahasa Melayu Tahun 5
40 Soalan
Objektif
Kertas 1
Rumusan
Dalam
penilaian, JSU berperanan penting. Orang-orang yang berkaitan dengan ujian
seperti calon, guru yang mengajar dan ibu bapa berhak dalam erti kata
sebenarnya menolak sesuatu ujian itu jika diragukan kesahannya. Justeru, data
yang tercetus daripada ujian yang sedemikian tidak layak digunakan bagi tujuan
pemilihan, pengkelasan atau bimbingan.
No comments:
Post a Comment