PEMBINAAN
UJIAN
Pendahuluan
Selaku guru bahasa kita seharusnya sedar tentang
kedudukan dan kepentingan ujian dalam penilaian pendidikan bahasa untuk mendapatkan maklumat tentang
pencapaian pembelajaran pelajar-pelajar, kelemahan dan kekuatan
pelajar-pelajar dalam pembelajaran mereka. Ini berguna bagi guru untuk
memperbaiki dan meningkatkan kualiti P&P.
Jenis-jenis Ujian
·
Ujian objektif
·
Ujian subjektif
SOALAN OBJEKTIF
Soalan objektif merupakan perkara atau alat yang
digunakan untuk mendapatkan respon.
Soalan objektif juga merupakan satu bentuk
instrumen pentaksiran yang menggunakan item objektif. Item seumpama ini sesuai digunakan untuk
mentaksir pengetahuan, kemahiran intelektual dan kemahiran berfikir
Ujian jenis ini memerlukan pelajar menulis atau memilih satu jawapan yang
betul atau paling baik. Apabila sesuatu semakan jawapan dibuat semua pemeriksa akan memberi
markah jawapan yang sama.
Soalan
berbentuk objektif terbahagi kepada dua jenis:
Item respon
bebas
Item jenis respon bebas memerlukan calon meneliti soalan dan menuliskan sendiri jawapan.
Biasanya jawapan yang ditulis pada hujung soalan. Terdapat juga soalan yang
berbentuk melengkapkan penyataan.
Contoh;
Apakah lawan bagi perkataan
rajin ? ________
Kita mesti ______bermain
sekarang sebab hujan.
Item respon
tetap (item objektif pilihan)
Item respon tetap memerlukan pelajar memikirkan jawapan yang paling betul atau paling tepat.
Jawapan dipilih daripada dua atau lebih pilihan.
- Jenis soalan respon tetap;
1. Format salah betul
2. Padanan
3. Aneka pilihan
2. Padanan
3. Aneka pilihan
Format salah
betul
Soalan jenis ini mengandungi penyataan yang perlu ditandakan dua pilihan
sahaja iaitu betul (B) atau salah (S), setuju (S) atau tidak setuju (TS), dan
ya (Y) atau tidak (T).
Contoh;
Tandakan sama ada Betul (B) atau SALAH (S)
bagi contoh antonim berikut:
1. Hitam – Putih ( )
Padanan
Soalan jenis ini memerlukan pelajar memilih jawapan dengan memadankan
objek atau perkara yang berkaitan di sebelah kiri atau di sebelah kanan.
Bilangan padanan tidak perlu terlalu banyak bagi mengelakkan kekeliruan semasa
menjawab. Ayat yang digunakan juga tidak perlu terlalu panjang.
Aneka Pilihan
Aneka pilihan tergolong dalam item tetap kerana item jenis ini diberikan
tindak balas tetap.
Jenis item aneka pilihan;
1. Berbentuk
soalan
2. Pokok
soalan berbentuk ayat tidak lengkap
3. Jenis
jawapan terbaik
4. Analogi
5. Antonim
6. Jenis
negatif
7. Mengisi
tempat kosong
8. Item
jenis campuran
9. Teknik
kloz
Panduan pembinaan
1. Stimulus (rangsangan)
merupakan bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus dimana soalan itu
didasarkan, mungkin dalam bentuk teks, grafik, jadual, atau perbualan.
2. Stam merupakan
bahagian soalan yang mengandungi tugasan dan biasanya berbentuk ayat, ayat
tidak lengkap atau soalan.
3. Jawapan
pilihan merupakan bahagian soalan yang mengandungi jawapan pilihan yang
berbentuk angka simbol, frasa, gambarajah, jadual dan lain-lain.
4. Distraktor (penganggu jawapan
Perkara berikut harus dipatuhi
semasa membina soalan jenis aneka pilihan:
1. Arahan
mesti jelas dan mudah difahami.
2. Ayat yang
digunakan tidak berbunga-bunga.
3. Jawapan
yang disediakan haruslah logik.
4. Elakkan
menggunakan perkataan semua di atas betul atau semua di
atas salah.
5. Aras
kesukaran haruslah setara.
6. Jawapan
disusun mengikut urutan abjad atau nombor.
7. Jawapan
juga perlu disusun mengikut dari ayat pendek ke ayat paling panjang.
Kelebihan
- Mudah disemak
- Mempunyai ciri kebolehpercayaan (pengurusan masa pelaksanaan)
- Menguji banyak topik
- Mempunyai nilai potensi diagnostik (mengesan pencapaian murid)
- Mengukur proses mental yang tinggi
Kelemahan
- Murid tidak dapat mengeluarkan idea.
- Potensi untuk meneka jawapan tinggi
- Sukar untuk dibina
- Tidak dapat mengetahui tahap penguasaan murid dalam pelajaran
- Calon bijak tidak perlu belajar banyak
- Tidak dapat mengukur keaslian
SOALAN SUBJEKTIF
- Definisi : Soalan subjektif merupakan satu bentuk penyataan yang berbentuk pertanyaan untuk menguji pengetahuan, pengalaman, kemahiran serta tahap kebolehan kognitif calon melalui respon secara tulisan.
- Terdapat dua jenis
- Tindak balas terhad (struktur – jwpn : 1 frasa, 1 ayat, 1 pernyataan)
- Tindak balas lanjutan (esei)
Prinsip
pembinaan soalan jenis struktur
Item jenis struktur terbentuk daripada satu atau dua bahagian isi kandungan jawapan yang mengandungi beberapa patah perkataaan dan bahan-bahan yang disertakan pada soalan. Jenis soalan sebegini mengehadkan isi dan bentuk jawapan. Jawapan yang ditulis biasannya berbentuk pendek dan tidak panjang. Jawapan tidak memerlukan huraian lanjutan.
Item jenis struktur terbentuk daripada satu atau dua bahagian isi kandungan jawapan yang mengandungi beberapa patah perkataaan dan bahan-bahan yang disertakan pada soalan. Jenis soalan sebegini mengehadkan isi dan bentuk jawapan. Jawapan yang ditulis biasannya berbentuk pendek dan tidak panjang. Jawapan tidak memerlukan huraian lanjutan.
Prinsip
pembinaan soalan jenis esei
Aras kesukaran soalan hendaklah setara. Bahasa yang digunakan tidak perlu berbunga-bunga. Soalan hendaklah jelas dan sesuai dengan aras kemahiran pelajar.
Aras kesukaran soalan hendaklah setara. Bahasa yang digunakan tidak perlu berbunga-bunga. Soalan hendaklah jelas dan sesuai dengan aras kemahiran pelajar.
Terdapat dua jenis item esei
- Item tindak balas terhad
- Item tindak balas lanjutan
Item tindak balas
terhad
Item tindak balas terhad membataskan isi dan bentuk tindak balas.
Item jenis ini juga dihadkan
kepada skop/topik tertentu sahaja. Item jenis ini berupaya mengukur aras
kognitif isi yang terbatas.
Item tindak balas lanjutan
Item jenis ini berbeza daripada item tindak balas
terhad. Item jenis ini tidak membataskan isi dan bentuk tindak balas. Pelajar
akan dirangsang untuk berfikir
dan mengaitkan serta mengaplikasikan pengetahuan serta pengalaman yang
dipelajari di bilik darjah atau pengalaman sedia ada murid dalam jawapan mereka.
Kelebihan
- Mudah digubal
- Sesuai untuk semua mata pelajaran
- Sesuai untuk semua aras taksonomi
- Membuatkan calon menganalisis, mengintegrasikan idea yg siperoleh.
- Mengurangkan konsep meneka.
- Berguna untuk mengesan punca kelemahan, salah tafsiran, konsep-konsep yang samar-samar.
- Murid boleh mengelolakan pengetahuan mengemukakan pendapat dan sikap, dan boleh membuktikan inisiatif daya cipta atau keaslian.
Kelemahan
- Bidang yg diuji terhad
- Soalan boleh diramal
- Mengukur pengetahuan dlm satu bidang sahaja.
- Proses memeriksa lama dan memerlukan tenaga yang banyak.
- Nilai potensi diagnostik yang rendah
- Ia cenderung untuk menggalakkan penipuan. Pelajar-pelajar boleh menghafaz karangan dan menuliskannya dalam ujian itu
-
Tidak boleh diskor dengan mesin. Ia memerlukan
orang-orang yang terlatih.
· Pemeriksaan kurang boleh dipercayai.
·
· .
·
No comments:
Post a Comment